Hoe val ik op tussen al die sollicitanten?

Michel den Daas 9-1-2012 12:43
Categorie:: Algemeen

Hoe val ik op tussen al die sollicitanten?

De arbeidsmarkt is voor veel werkzoekenden (nog) niet gunstig.; de vacatures zijn schaars, het aantal sollicitanten erg groot. Dit geldt met name voor secretaresses, HR Adviseurs, klantenservice medewerkers, diverse staffunctionarissen, etc.
Hoe zorg je er nu voor dat je een serieuze kans maakt om uitgenodigd te worden voor een gesprek? Dat gesprek is immers het eerste doel, dáár kun je je zelf presenteren!

Het begint met de wijze van solliciteren. Stuur nooit een brief per post, tenzij daar expliciet om gevraagd wordt [1]!

Vervolgens kun je je direct onderscheiden door te bellen voor informatie [2]. Dit is een belangrijk punt, hiermee kun je het verschil al maken!
Bedenk gerichte, relevante, inhoudelijke vragen over de vacature, de afdeling en de organisatie en bel de contactpersoon. De contactpersoon zal jouw naam onthouden, krijgt direct het gevoel dat je er goed over nadenkt en wilt investeren.
Hou de vragen redelijk kort, to the point en maak er geen ellenlang gesprek van (dat gaat tegen je werken). Stel geen vragen over de arbeidstijden of arbeidsvoorwaarden, beperk je tot inhoudelijke vragen (doelstellingen, verwachtingen, resultaatgebieden, etc.).

Mail een korte, pakkende, frisse brief [3]. Gebruik niet bij elke sollicitatie dezelfde tekst, schrijf de tekst speciaal op díe vacature. Als je eerst gebeld hebt, kun je, in je mail, uitstekend gebruik maken van de verkregen informatie. Doe geen gekke dingen in je mail, probeer te doen wat men verwacht.

Als bijlage mail je je CV mee [4]. Dit CV moet een standaard CV zijn, probeer geen kunsten uit te halen met de lay-out. Beperk je CV tot enkele A4-tjes (richtlijn: 15 jaar ervaring: max 4 A4). Zorg dat je CV rustig en overzichtelijk is, start met je personalia, dan opleiding / cursussen en dan je werkervaring. Alles in chronologische volgorde. Daarna is het van belang om vaardigheden te vermelden, zoals Softwarekennis, talenkennis, Tot slot kun je iets zeggen over jezelf; wat voor persoon je bent, wat je hobby’s zijn, etc. Houd dat kort.

Bellen ná je sollicitatie gaat je helpen [5]. Doe dit echter niet binnen 1 dag. Dan kom je té pusherig over. Bellen na 3 dagen is het beste. Informeer of je mail met CV goed aangekomen is en of er vragen zijn over jouw sollicitatie. Dit is het juiste moment om interesse te tonen in de procedure; vraag naar de hoeveelheid reacties, wanneer men gepland heeft om kandidaten uit te nodigen en op welke datum de gesprekken zijn (dan kun je jouw agenda vast vrijhouden).

Als je via mail uitgenodigd wordt voor een gesprek, mail dan terug met de bevestiging dat je er op het gevraagde tijdstip zult zijn. Bedank de contactpersoon voor de uitnodiging en laat weten dat je er zin in hebt[6].

Verdiep in je goed in de organisatie en de gesprekspartners [7]. Als het goed is had je dat al gedaan toen je vragen bedacht bij stap [2]. Je kunt dit o.a. doen door de website van het bedrijf te bezoeken evenals de LinkedIn profielen van je gesprekspartners. Zorg dat je ruim op tijd bent (ca 15 minuten) en dat je netjes gekleed bent. Bij twijfel geldt: beter overdressed dan underdressed.

Bedenk je welke vragen je kunt gaan verwachten tijdens het gesprek en bereid je antwoorden voor [8]. Het is raadzaam om de vragen en antwoorden te oefenen met een vriend(in). Een sollicitatiegesprek is net een echt gesprek, het is tweerichtingsverkeer. Zorg dus dat je zelf ook vragen hebt voorbereid. Over de organisatie (organisatiedoelen, concurrentiepositie, etc), over het team waar je in komt te werken (teamsamenstelling, verwachtingen voor de toekomst) en uiteraard over de functie (wat wordt er precies van je verwacht?).

Resume: Een informatief (inhoudelijk) telefoontje vooraf, een op de vacature geschreven brief (per mail!), een standaard CV (niet te uitgebreid!), een goede voorbereiding op je sollicitatiegesprek… en … je bent binnen!

Reacties (2)

Keke 8-4-2014 12:12
Ik heb deze ervaring ook bij Indeed.nl ena0Uitzendbureau.nl, varucates van 6 mnd. oud komen door onverklaarbare oorzaak weer online te staan. Behalve dat het mij onnodig tijd kost om de sollicitanten te bellen en ze uit te leggen dat de vacature niet meer bestaat is het voor de kandidaata0ook erg vervelend.a0Je proeft de frustratie en ongeloof bija0sollicitanten die na lang zoeken een leuke vacaturea0zien ena0toch weer worden teleurgesteld.
Sandra Hassing 28-1-2012 11:46
<p>Dit zijn bruikbare tiips! Hoewel ik als freelancer al heel veel gesprekken heb gevoerd, heb ik toch nog wel iets bruikbaars uit dit artikel kunnen halen.</p> <p>Groet,</p> <p>Sandra Hassing</p>

Reageer