Neem het bemiddelingsbureau serieus!

Michel den Daas 13-3-2012 21:29
Categorie:: Algemeen

Neem het bemiddelingsbureau serieus!

Veel organisaties klagen over de kwaliteit van bemiddelingsbureaus, zowel over W&S bureaus als uitzendbureaus. In mijn beleving zijn die klachten vaak terecht. Echter, sommige opdrachtgevers maken het er ook een beetje zelf naar!
Sommige opdrachtgevers nemen bureaus niet serieus. Enkele voorbeelden:

Opdrachtgever D belt en vraagt het bureau of ze ‘even willen kijken of ze nog wat kandidaten ‘op de plank hebben liggen’ voor een bepaalde vacature.’ Op de plank hebben liggen? Je bedoelt dat je de eerste de beste kandidaat wilt die enigszins in de buurt van het profiel komt en die toevalligerwijs beschikbaar is? Je bedoelt dat je niet de allerbeste kandidaat wilt die er te krijgen is? Diegene die écht het verschil voor je gaat maken? Die hoef je niet?
Dat is voor mij onbegrijpelijk. Je wilt toch de beste die je kunt krijgen en op die allerbeste wil je toch best even 2, 3 weken wachten zodat het bureau haar werk (lees werving en selectie) goed kan doen?

Opdrachtgever B laat weten dat ze een vacature hebben en benadert 10 bureaus met dezelfde vraag. Het gevolg is dat veel bureaus zo snel mogelijk kandidaten gaan voorstellen, vaak zonder dat ze de kandidaat gesproken hebben, om zo het eerste bureau te zijn dat een kandidaat levert en in de hoop dat dit hagelschot enig doel treft….
Een ander effect is dat bureaus niet heel erg hun best gaan doen. Immers, de kans dat een ander bureau je voor is, is groot. Derhalve steken veel bureaus hier weinig effort in en zoeken niet goed, spreken kandidaten niet of alleen telefonisch. Deze opdracht ‘hangt er een beetje bij’.
Uiteindelijk krijgt de opdrachtgever in dit soort situaties vaak niet een goede kandidaat, laat staan de beste uit de markt. Als bureau moet je dit ook niet willen, ondanks de economische crisis en het feit dat omzet wel erg welkom is. Mijn advies aan opdrachtgevers: besteed de vacature uit aan maximaal 2 bureaus: die gaan dan héél erg hard hun best doen om de allerbeste kandidaat te vinden.

Opdrachtgever O geeft opdracht om te zoeken naar een goede management assistent. Het bureau legt uit hoe ze werkt, hoe de procedure verloopt en hoe lang deze duurt. Uiteraard zal zij de opdrachtgever zeer regelmatig op de hoogte houden van de stand van zaken. De procedure verloopt goed en er zijn 3 goede kandidaten over. Deze worden voorgesteld bij de opdrachtgever. Er is één kandidaat die er duidelijk bovenuit steekt, die zou het moeten worden, het is een topper! Dit wordt ook gecommuniceerd naar de opdrachtgever en deze besluit om de 2 andere kandidaten wel uit te nodigen en deze –de beste in de beleving van het bureau- niet, omdat ze ‘het gevoel hebben dat de CV’s van de 2 anderen beter aansluiten’. Tijdens het gesprek vindt de opdrachtgever de 2 kandidaten wel goed, maar hebben ze er niet een 100% goed gevoel over. De klik is er met deze 2 niet helemaal.

Het bureau is gespecialiseerd in het werven en selecteren van kandidaten. Volg dan het advies van het bureau ook op en spreek in ieder geval met de kandidaat die bij het bureau favoriet is! Of je moet, als opdrachtgever, aangeven dat je wilt dat het bureau alleen de werving doet en dat je zelf wel, op basis van het CV, de selectie doet. Als veel opdrachtgevers dat willen, richten wij wel een nieuw bedrijf op “De CV-schuivers BV.”

Tot slot wil ik mijn irritatie uiten over een schrikbarende tendens. Er zijn steeds meer bureaus (ook gerenommeerde) die kandidaten voorstellen bij klanten zonder deze gezien te hebben!

Laatst had ik een kandidaat op gesprek en hij gaf aan redelijk op tijd weg te moeten, aangezien hij nog naar een uitzendbureau moest. Ik vroeg hem of hij daar ook een intakegesprek had, maar dat was niet zo. Hij ging er kennismaken en papieren tekenen, aangezien hij de volgende dag bij een opdrachtgever zou gaan starten. Waarop ik hem vroeg hoe de bemiddeling had plaatsgevonden. Het bureau had hem benaderd op basis van zijn CV op Monsterboard en hem voorgesteld zonder dat hij dit wist. Toen hij was aangenomen, hebben ze hem gebeld….

Een collega-bureau had onlangs een kandidaat voorgesteld bij een opdrachtgever, nadat ze een uitgebreide intake met hem hadden gedaan en zijn referenties hadden nagetrokken. Waarop de opdrachtgever aangaf het CV van de kandidaat al in het bezit te hebben. Na communicatie met de kandidaat bleek dat deze daar zelf niks van afwist en nog niet eens bij dat bureau geweest te zijn (ook een groot bureau)!  Dit zijn slechts 2 voorbeelden, ik ken er nog veel meer, zowel via kandidaten als via opdrachtgevers.

Dit is écht verloedering van onze branche en opdrachtgevers zouden met deze praktijken geen genoegen moeten nemen!!

Een goed werving en selectietraject, óók voor uitzendbureaus, bestaat uit de werving, het benaderen, uitnodigen en uitgebreid spreken van geschikte kandidaten. Vervolgens moet men goed inschatten of iemand voldoet aan de vereisten (competenties) en of men past in het team en de organisatie. Tot slot dienen er áltijd referenties gecheckt te worden en eventueel een assessment afgenomen. Zó doe je dat!

Reacties (2)

Erwin van den Hoogen 2-5-2012 18:12
<p>Interessant artikel en helemaal juist lijkt me. Ik ben sinds 2 weken bezig met solliciteren en kijk dan naar vacatures die helemaal bij mij passen. Ik heb mijn sporen verdient in de sales en zit tijdelijk (door externe factoren) voor het eerst van mijn leven werkloos thuis. Ik solliciteer op sales banen waarbij motivatie, gedrevenheid, hands on mentaliteit en verkoopervaring bovenaan staan. Continue krijg ik zedelfde mail van verschillende buro's "Uw profiel komt niet overeen met het profiel van de werkgever of iets dergelijks.</p> <p>Ongelofelijk!, een salesman met ervaring solliciteert op een salesbaan, maar omdat ik geen verstand heb (conform mijn CV) van koffie, wordt ik niet eens uitgenodigd. Ik kan u melden, productkennis kun je snel leren over het algemeen, maar saleskwaliteiten zeer moeilijk. Men laat dus een talent gewoon aan de kant staan. Ik wordt niet eens uitgenodigd voor een kennismaking, want dan kun je meteen zien hoe een gesprek met mij "voelt". Wat moet ik hiermee? en hoe kom ik langs de hindernissen van de wervingburo's die er niets van begrijpen?</p>
Ingrid Verhage 15-3-2012 13:54
<p>Michel, ik begrijp dat je irritatie. Ook ik merk dat vanuit het onderwerp "serieus genomen worden" mij regelmatig irritatie ontstaat. De focus lijkt te liggen op het binnenhalen van geld en de mens erachter lijkt op de tweede plaats te staan. Natuurlijk moet er geld verdient worden. Anders stort alles in. Toch zou het beter zijn als eerst de mens centraler staat. Als dat niet goed geregeld is, dan ontstaan toch teleurstellingen.</p> <p>Daarom heb ik mijn focus gelegd op het zoeken via bemiddelingsbureaus. Ik wil in contact zijn met iemand die voor mij bemiddelt en vind een persoonlijk contact daarbij vanzelfsprekend. We kunnen niet meer zonder Internet maar werving en selectie betekent voor mij toch ook echt werving en selectie en geen doorschuif BV van CV's, </p>

Reageer