Directie opgelet: Medewerkers maken het verschil, niet u!

Michel den Daas 2-3-2015 21:45
Categorie:: Algemeen

Een organisatie draait vooral om mensen. Verder zijn er hulpmiddelen zoals machines (voor fabriceren van producten), gereedschappen, computers, kantoren, fabrieken, wagens, internet, etc.

De medewerker écht centraal stellen
Waar veel organisaties aan voorbij lijken te gaan is het feit dat de medewerkers, de mensen het verschil maken. Als je als organisatie de juiste mensen hebt, gaat het goed. Als je de verkeerde mensen aanneemt gaat het mis. Klinkt simpel en logisch toch?
En tóch gaat het daar heel vaak mis. Organisaties die even snel iemand aannemen en dat dan later blijkt dat het de verkeerde medewerker op de verkeerde plek is. En dan? Probleem, want hoe komen we dan weer van die medewerker af?

Probleem voor beide partijen
Probleem voor de organisatie (werkgever) maar ook voor de werknemer. Immers, deze zit ook niet op zijn of haar plek, functioneert niet lekker, is niet gelukkig en weet dat de werkgever van hem of haar af wil.
Het is dus essentieel dat precies de juiste mensen aangenomen worden, op precies de goede werkplek en dat deze mensen goed worden begeleid, opgeleid, gemotiveerd en ontwikkeld. Waarom nemen veel organisaties dan nauwelijks de tijd voor het aannameproces? Waarom stopt men hier zo weinig energie in? Het is mij een raadsel.

De juiste mensen vinden, hoe doe je dat?
Het begint met het in kaart brengen van de functie. Wat is het doel van de functie, waar dient deze voor? Wat willen we met de functie bereiken? En waarom en kan het niet anders?
Verder moet je goed kijken naar het team waarin iemand gaat functioneren. Welke competenties hebben we in het team, welke hebben we nog nodig? Beoordeel daarin de huidige situatie (blauwdruk), maar kijk ook nadrukkelijk naar de toekomst; waar willen we staan over 1, 2, 5 jaar en welke competenties hebben we dan nodig?

Diversiteit
Veel leidinggevenden zoeken bij vervanging naar eenzelfde type. Iemand die lijkt op degene die vertrokken is, of iemand die lijkt op de leidinggevende zelf. Dat is namelijk veilig. In veel gevallen is het echter veel beter om naar diversiteit te streven. Hoe meer diversiteit, hoe beter medewerkers elkaar aanvullen, hoe beter het team functioneert.

Werving en Selectie
Als je dan precies weet welke medewerker je zoekt, dan moet je bepalen hoe je deze gaat vinden en selecteren. Dat lijkt gemakkelijk (‘ik weet heus wel wat we zoeken’), maar dat is het niet ! Het vinden én selecteren van de ideale medewerker is een vak. Als je dat vak niet verstaat, en geloof me, slechts weinigen verstaan dit vak, laat het dan doen door iemand die er echt in thuis is. Iemand die precies weet waar de ideale kandidaat te vinden is en die in staat is om de juiste selectie te maken. Ga níet voor de beste kandidaat uit een databank, maar ga alleen voor de beste kandidaat die er op de markt te krijgen is! Leg daarbij de lat hoog; alleen dan haal de je de beste mensen binnen. En neem de tijd: een zorgvuldige werving- en selectieprocedure duurt weken, soms maanden.

Grootste fout
De grootste fout die je vervolgens kunt maken is de medewerker laten starten, deze niet in te werken, niet duidelijk te zijn in wat je verwacht en aan te geven waar de organisatie naar toe wil.

In dienst, en dan
Als de medewerker binnenboord is, ben je er dus nog niet. Om het optimale uit een medewerker te halen is het belangrijk dat deze weet wat er precies van hem of haar verwacht wordt. De nieuwe medewerker moet goed ingewerkt en begeleid worden. Er moet in kaart gebracht worden waar extra aandacht aan geschonken moet worden, waar de medewerker moet leren. Een andere grote fout die je kunt maken is de medewerker laten starten, deze niet in te werken, niet duidelijk te zijn in wat je verwacht en waar de organisatie naar toe wil.

Opleiden en begeleiden
Verder moet een medewerker goed getraind worden, bijgeschaafd en gemotiveerd. Dat is niet alleen van belang op het moment dat iemand start, maar moet een ‘ongoing process’ zijn. Zorg dat je altijd met je medewerkers bezig bent. Dat ze goed in hun vel zitten. Signaleer wanneer het ze even te veel is en laat ze dan gas terug nemen en prikkel ze op het moment dat ze dreigen in te dutten.

Nogmaals beste directie: uw medewerkers zijn het belangrijkste!

Reageer