Hoe schrijf je de juiste vacaturetekst? Tips en tricks!

Door: Michel den Daas 8-12-2016

Categorieën
:
Algemeen,

Start Werving & Selectie: de vacature tekst
Veel mensen, vooral managers, denken dat werving en selectie niet zo moeilijk is. Of dat een HR Adviseur automatisch een goede werving en selectie kan doen. Fout! Werving en selectie is een vak! En die werving begint met een goede wervende tekst, maar hoe schrijf je die nou?

Ken de vacature en de USP’s
Om een goede vacaturetekst te kúnnen schrijven moet je eerst heel scherp hebben wat de vacature inhoudt en wat de organisatie de nieuwe medewerker te bieden heeft. Ga met een bestaand functieprofiel in gesprek met de manager van de afdeling waar de vacature is en spreek de functie goed door. Stel vragen die de manager aan het denken zetten en herschrijf het profiel.

Schrijf de vacature naar de ideale kandidaat
Na het gesprek met de manager moet het functieprofiel dus goed duidelijk zijn en daarmee het profiel van de ideale kandidaat. Bedenk vervolgens waar die ideale kandidaat naar zoekt (en óp zoekt op zoekmachines) en neem dit mee in de vacaturetekst. Je wilt immers dat díe kandidaat bij jou solliciteert!

Kies de juiste functietitel
Een functietitel moet de lading dekken, maar moet ook een titel zijn waar op gezocht wordt, bij voorkeur door de ideale kandidaat. Verzin dus geen bijzondere functietitel die alleen bij jullie organisatie gebruikt wordt, maar neem een titel die gebruikelijk is voor die functie. Als er keuze is uit twee titels neem dan degene waar het meest op gezocht wordt (te achterhalen via google keywords).

Logische opbouw en duidelijkheid
Zorg voor een logische opbouw van de tekst en gebruik korte zinnen. Wees duidelijk in wat je zoekt, schets een reëel beeld. Daarmee voorkom je teleurstellingen en veel sollicitanten die je moet afwijzen.

Maak een ‘lekkere tekst’
Veel vacatureteksten zijn vrijwel hetzelfde, nietszeggend en saai. Schrijf wervend, je wilt mensen enthousiasmeren!
Begin met een sterk en origineel intro. Kandidaten bepalen bij de eerste paar zinnen of ze doorlezen of niet. Een originele tekst biedt je tevens de kans om te laten zien dat je ‘anders’ bent.

Denk aan je vindbaarheid
Je wilt dat je vacaturetekst goed gevonden wordt, vooral door je doelgroep. Het is dus belangrijk dat je vacaturetekst opgepikt wordt door zoekmachines, goed geïndexeerd wordt door o.a. google. Zorg daarom dat de zoekwoorden waar de ideale kandidaat op zoekt, diverse keren terugkomen in de tekst. Een ‘zoekwoord-dichtheid’ van ca. 3% is goed. Het gebruik van tussenkopjes werkt ook goed.

Tot slot
Zorg voor een makkelijke manier om te solliciteren. Bijvoorbeeld doordat kandidaten hun LinkedIn profiel kunnen uploaden.
Tot slot moet de vacaturetekst de lading dekken: er moet in staan wat de functie inhoudt, wat de organisatie doet, welke doorgroeimogelijkheden er zijn en wat de organisatie te bieden heeft. Bedenk dat je de vacature wilt verkopen aan de ideale kandidaat. Aan diegene die jij graag binnen wilt halen! Hoe verleidt je die?

Na het schrijven van de vacaturetekst begint de selectie van kandidaten, dat is weer een ander aspect van dit vak evenals de gespreksrondes (interviews) die daarna volgen. Na de selectie zijn er nog de arbeidsvoorwaardelijke gesprekken en onboarding. Over deze onderwerpen later meer.