Het Nieuwe Werken brengt niet iedereen goeds

Door: Michel den Daas 23-5-2012

Categorieën
:
Algemeen,

Het Nieuwe Werken brengt niet iedereen goeds

Als een organisatie niet goed omgaat met de implementatie van Het Nieuwe Werken, dan kan ze beter terug naar het Oude Werken!

Heimwee naar het ‘Oude Werken’?

Steeds meer bedrijven zijn bezig met ‘Het Nieuwe Werken’ (soms al bijna liefkozend HNW genoemd, alsof íedereen dan weet wat er bedoeld wordt). Het is interessant dat verschillende organisaties hier een eigen definitie van hebben. Soms staat Het Nieuwe Werken gelijk aan het niet meer hebben van een eigen, vaste werkplek. In andere gevallen betekent het dat mensen (in beperkte mate) thuis mogen werken. Bij anderen betekent het een paperless office. In sommige organisaties een combinatie hiervan of zelfs meer.

Reden?

Ook opvallend is dat niet elke organisatie weet waarom ze bezig is met het Nieuwe Werken; de medewerkers weten de reden(en) niet en ook het management weet geen adequaat antwoord te geven op de vraag Waarom? Het lijkt een hype.

Heimwee naar het Oude

Sommige mensen geven aan nu al heimwee te hebben naar het Oude Werken. Veel medewerkers hebben behoefte aan structuur, regelmaat en een vaste werkplek. Medewerkers missen hun vaste stek, missen de structuur van 9-5, missen de gesprekken, de kantoorhumor en zelfs het geroddel.
‘Zelfmanagement’ is misschien toch niet zo makkelijk en leuk als het leek: zelf bepalen waar je werkt, wanneer je werkt, je eigen deadlines en prioriteiten stellen. Veel mensen vinden het wel fijn als iemand anders de prioriteiten stelt, missen de begeleiding, de samenwerking met anderen en vooral de sociale interactie.

Terugtrekken!

In sommige organisaties zie je nu al een terugtrekkende beweging, een twijfel of men op de goede weg zit. Was het ‘Oude Werken’ toch niet beter, socialer, fijner? De vrijheid om thuis te werken wordt soms al weer beperkt, door de managers of geïnitieerd door de werknemers zelf. Het draait uit op een vaste ‘thuiswerkdag’ en de manager wil kunnen controleren of de thuiswerker wel écht werkt, er worden controlemechanismen ingebouwd. Ondanks het feit dat men officieel geen eigen werkplek meer heeft, zie je dat er veel mensen zijn die toch altijd dezelfde flexplek innemen en dat men dat van elkaar respecteert, zodat er daarmee ook echt (weer) een vaste werkplek gecreëerd is.

Wat te doen?

Het Nieuwe Werken werkt écht !

Als je er een goede reden voor hebt (en niet alleen omdat je dan minder werkplekken hoeft te hebben, dus minder kosten of, erger nog, omdat je met de hype mee wil), als je het goed faciliteert én als je het gefaseerd invoert. Iedereen moet er aan wennen, de meeste mensen houden niet van veranderingen (ook al zijn ze goed). Het is een leerproces dat je stap-voor-stap moet doorlopen. Een proces waarin je faciliteert door een goede thuiswerkplek te verzorgen, maar ook door mensen ‘zelfmanagement’ te leren; leren prioriteiten te stellen, leren de agenda te managen, leren wanneer je om hulp moet vragen, leren op afstand te communiceren.

Last but not least : de managers moeten ook leren hoe ze op afstand kunnen sturen en motiveren, hoe ze vrijheden en verantwoordelijkheden koppelen, hoe ze kunnen sturen op output in plaats van aanwezigheid.

Dán heeft HNW toegevoegde waarde en kun je dit met een gerust hart implementeren, stap voor stap.