Het Hybride Werken

Door: Michel den Daas 8-6-2021

Categorieën
:
Algemeen,

Veel mensen denken dat Hybride Werken staat voor het flexibel kiezen van de locatie waar het werk plaatsvindt. Dat is niet helemaal juist. Het zogenaamde plaatsonafhankelijk werken wordt ook wel Het Nieuwe Werken genoemd en is al jarenlang in zwang. Het Hybride Werken is nieuw en mede ontstaan in en door de Corona-periode.

Hybride Werken is wel echt het nieuwe normaal: het gedeeltelijk thuis en op kantoor werken. Sinds corona werkt een groot deel van de werknemers noodgedwongen thuis. Nu er steeds meer versoepeld wordt, groeit de wil om weer naar kantoor te gaan.

De belangrijkste reden om weer vaker naar kantoor te willen, is het zien van collega's. Daarnaast kunnen bepaalde werkzaamheden beter op kantoor gedaan worden en sommigen hebben eenvoudigweg geen goede werkplek thuis. Daarnaast vinden veel mensen het fijn om weer eens in een andere omgeving te zijn.

Peoplez: Hybride Werken is de nieuwe norm
Het thuiswerken op zich bevalt overigens de meeste werknemers wel erg goed. Uit een onderzoek, gehouden door HR bureau Peoplez in Utrecht blijkt dat een ruime meerderheid ook na corona (deels) thuis wil blijven werken. Sommige werknemers hebben een voorkeur voor fulltime thuis werken, anderen wensen weer fulltime naar kantoor gaan, maar het grootste deel van het werknemersbestand heeft een voorkeur voor fifty / fifty. Van de potentiele 5 dagen wil men dan 2 of 3 dagen thuis werken. Daarmee lijkt het Hybride Werken dus de nieuwe norm.

Voordelen Hybride Werken
Het Hybride Werken biedt vele voordelen:
• Meer werkgeluk. Veel werknemers geven aan dat ze door Hybride Werken een beter work-life balance hebben en daarmee meer gelukt en werkgeluk ervaren
• Effectiever. Meetings die online gaan, zijn vaak korter, bondiger, meer to he point. Daarnaast vervalt de reistijd van huis naar kantoor
• Hogere productiviteit. Bij hybride werken zijn medewerkers een stuk productiever en geconcentreerder dan wanneer men op kantoor, veelal in een kantoortuin, werkt. Er zijn geen onaangekondigde bezoekjes, groepsconversaties en lawaai van communicerende mensen. De netto-werktijd ligt dus vaak hoger
• Duurzaamheid. Mede doordat er minder woon-werkverkeer is ontstaan er minder files (goed voor het milieu), maar het scheelt de werknemer ook veel tijd (en frustratie)
• Digitalisering gaat sneller en levert efficiency voordelen op
• Er kan bespaard worden op kantoorkosten (huisvesting).

Uitdagingen en aandachtspunten Hybride Werken
Het Hybride werken levert ook nadelen, aandachtspunten en uitdagingen op:
• Bij plaatsonafhankelijk werken geldt 1 + 1 = 2. Bij werken op kantoor kan, door goede samenwerking, overleg en elkaar helpen, 1+1 nog wel eens 3 zijn
• Er is gevaar voor ‘wij-zij denken’, zorg ervoor dat het wel een team blijft
• Hou goed onderling contact, ook op afstand. Zorg dat werknemers dat onderling kunnen doen (creëer bijvoorbeeld ontmoetingen) , maar ook tussen leidinggevende en werknemer. Probeer elkaar voldoende te zien, ook om non-verbale signalen op te vangen
• Zorg voor een goede thuiswerkplek, zo voorkom je ziekteverzuim en voor een goede IT Infrastructuur
• Pas de managementstijl aan op de nieuwe situatie. Leidinggevenden zullen meer op output moeten sturen en niet op aanwezigheid