Vrouwenmarketing, een vak apart

Door: M. den Daas 25-10-2011

Categorieën
:
Algemeen,

De oude Pienk-site was vrijwel helemaal roze en paars en gericht op secretaresses, office managers en management assistentes. Pienk heeft haar site aangepast, qua ondertitel en kleurstelling, omdat ze ook mannen wil aanspreken en de dienstverlening veel breder is geworden. Uit onderstaand artikel (Gebaseerd op: Adformatie (7-10-2011) blijkt dat vrouwen veel meer zijn dan roze....

"Vrouwenmarketing is een vak apart. Dat blijkt onder meer uit het boek `Mag het iets minder roze?` van Marianne van Leeuwen. Bij de boekpresentatie was de Amerikaanse publiciste Fara Warner aanwezig. Zij schreef ook een boek over vrouwenmarketing.

Volgens Warner en Van Leeuwen denken veel marketeers bij een vrouw te vaak aan moeders en aan roze. Daarmee wordt de invloed van de vrouw echter onderschat. Een vrouw is meer dan een moeder of iemand die van roze houdt. Geen enkele vrouw is zelfs maar gelijk.

Marketeers zouden daar dan ook meer rekening moeten houden. In een top-10 werden gouden marketingregels voor vrouwen behandeld. In de top-10 staan onder meer `ontdek wie ze is`, `maak het haar gemakkelijk`, `neem haar in godsnaam serieus`, `doe aan details`, zet het product in haar context`, `leg haar in de watten`, `be social`, `doe iets goeds`, `heb een goed verhaal` en tot slot `maak het mooi`."

Pienk heeft er dus goed aan gedaan de site aan te passen, niet zozeer voor de mannen, maar zeker ook voor de vrouwen. Mea Culpa.