Goede mensen vinden en houden in deze krappe arbeidsmarkt? Acteer als een marketeer!

Door: Michel den Daas 23-7-2018

Categorieën
:
Algemeen,

De economie draait op volle toeren en werkgevers hebben grote moeite met het werven en vasthouden van personeel. Hoe haal je nu goede mensen binnen en hoe hou je ze binnen?

In feite is het simpel, denk als een marketeer: kijk en luister naar de klant, bepaal zijn behoefte, probeer die zo goed mogelijk te bevredigen en communiceer op de juiste wijze.

Oren en ogen open
Kijk en luister naar de doelgroep. Bepaal waar deze zich bevindt en achterhaal waar deze warm voor loopt. Dat geldt voor nieuw te rekruteren medewerkers, maar ook voor huidige medewerkers die al in dienst zijn.
Wat wil men? Gaat men voor een hoger salaris, wil men een auto, meer vakantiedagen, flexibele werktijden…? Als je weet waar men warm voor loopt kun je je propositie aanpassen en deze communiceren. Als je ook nog eens weet waar de doelgroep zich bevindt (welke social media, welke fora), dan weet je waar je het beste kunt communiceren en hoe.

blog_image:article_pienk_15323547145b55e09a31430.jpg:end_blog_image

Contact
Zodra je de aandacht hebt, kun je naar de volgende stap: in contact komen. Probeer op persoonlijke wijze in contact te komen, dan weten beide partijen wat voor vlees men in de kuip heeft en persoonlijke communicatie is de sterkste communicatie.

Verleiden
In het persoonlijke contact kun je mensen gaan verleiden om bij jou te komen werken. Maak daarbij gebruik van de input vanuit de eerste stap (wat wil men?).

Aanbieding
Als je weet wat men het liefst wil, dan kun je dit verpakken in je propositie. Bij de ene medewerker is dit een hoger salaris, bij de andere is dit een grotere auto, bij een derde wellicht meer vrije dagen of een pappadag.

Engagement
Als de nieuwe medewerker eenmaal binnen is, moet je er voor zorgen dat hij of zij zich welkom voelt. Betrek de medewerker bij de groep en de dingen die jullie doen. De inwerkperiode is belangrijk en het creëren van een community, waar men zich thuis voelt, ook.

Behouden
En dan misschien wel het belangrijkste: het behouden van de medewerkers. Het is net als bij klanten: nieuwe werven terwijl bestaande via de achterdeur weglopen zet geen zoden aan de dijk. Het behouden van mensen is ook goedkoper dan het werven van nieuwe.

Waarom blijven medewerkers?
Laat iedereen doet waar ie goed in is en wat ie leuk vindt. Sommige mensen willen groeien, carrière maken, anderen willen zich graag verdiepen en in de breedte sterker worden en weer anderen willen vooral blijven doen wat ze doen.

Beloon mensen voldoende. Medewerkers blijven niet alleen voor geld, maar als je onderbetaalt, dan gaan ze om zich heen kijken. Een marktconform salaris is minimaal.

Cultuur en sfeer is belangrijk. Mensen zijn kuddedieren en willen ergens bij horen en bij voorkeur bij een organisatie waar men gewaardeerd wordt en de werkdruk niet té hoog is.