7 tips om in te spelen op de krappe arbeidsmarkt

Door: Tjitske Groenveld 28-9-2021

Categorieën
:
Algemeen,

De personeelskrapte is een groot probleem in veel organisaties. Door de krappe arbeidsmarkt hebben bedrijven veel moeite met het vervullen van openstaande vacatures. Soms solliciteren er wel kandidaten, maar passen ze niet bij de functie of de organisatie. In deze blog vindt u zeven tips om beter in te spelen op de krappe arbeidsmarkt.

1. Bied aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden
Bied de toekomstige werknemer relevante primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden aan. In de tijd waar de concurrentie erg groot is op de arbeidsmarkt, is het nóg belangrijker dat u de medewerkers tevreden kunt stellen met goede arbeidsvoorwaarden. Werkzoekenden hechten tegenwoordig ook meer waarde aan flexibiliteit en de zogenaamde work-life balance ; een belangrijke behoefte om mee te nemen in het opstellen van werktijden, werkdruk, werkrotatie en scholing.

2. Goed imago
Ook het imago van uw organisatie is erg belangrijk voor werkzoekenden. Als er sprake is van een hoge concurrentie in uw branche, is het belangrijk om te belichten waarom uw organisatie zo aansprekend is voor de werkzoekenden. Zij vinden het fijn om een beeld te krijgen van de organisatie, om af te wegen of ze zichzelf er zien werken. Let hierbij op dat uw imago niet gelijk hoeft te zijn aan uw opgestelde identiteit. Blijf daarom bij zowel uw klanten, medewerkers en werkzoekenden onderzoeken of uw imago positief is.

3. Medewerkers doorscholen
Als het aanbod vanuit de arbeidsmarkt voor uw vacatures te laag is, waardoor u moeite heeft om geschikte kandidaten te vinden is het zeer zinvol om huidige medewerkers te gaan opleiden voor de onderbezette functies binnen uw organisatie. Zo krijgen uw medewerkers ook meer kennis, zijn ze breder inzetbaar en blijven ze langer verbonden aan de organisatie.

4. Contacten met opleiders
Daarnaast is het ook belangrijk om eerder contact te zoeken met de potentiële arbeidsdoelgroep. Op het moment dat ze hun studie afronden en op zoek zijn naar een baan, is het waardevol om in dit potentieel te investeren. Zo krijgt u ook meer inzicht in de belangen en behoeften van de doelgroep, waar u op kunt inspelen en bouwt u op deze manier contacten en verbinding met de doelgroep op.
Overigens is het áltijd goed om te blijven investeren in het ontwikkelen van de medewerkers. Daar profiteert de medewerker, maar ook de organisatie van.

5. Meer uren huidige medewerkers
Zo’n 10 procent van de deeltijders wil meer uren werken, zo bleek uit cijfers van het CBS. Daar zit dus nog flink wat potentieel. Zonde toch om dat niet te gebruiken.

6. We really want you!
In een krappe arbeidsmarkt, waarin werkzoekenden veel keuze hebben, is het essentieel dat je de kandidaten het gevoel geeft dat je ze écht graag aan boord wilt hebben. Dat doe je door een goed arbeidsvoorwaardenpakker te bieden dat aansluit op de wensen van de kandidaat én door snel te reageren. Laat dus niet te veel tijd zitten tussen de sollicitatie en het 1e gesprek of tussen de 1e en 2e ronde.

7. Zet een extern bureau in!
Tot slot is het erg effectief om een extern bureau te benaderen. Een gespecialiseerd bureau kan kijken waar het probleem ontstaat en hoe de openstaande vacatures uiteindelijk vervuld kunnen worden. Het is het resultaat wat telt; een passende nieuwe collega voor op de lange termijn in uw organisatie. Ook hechten wij veel waarde aan een persoonlijk proces met zowel de opdrachtgever als de kandidaat. Wilt u het proces van de werving en selectie uitbesteden, zodat u binnenkort nieuwe collega’s kan verwelkomen in uw organisatie? Neem dan contact met ons op. Dan bespreken wij vrijblijvend uw situatie.