Dit zijn dé trends op gebied van solliciteren!

Michel den Daas 28-4-2017 15:01
Categorie:: Algemeen

Dit zijn dé trends op gebied van solliciteren!

Sollicitatie Trend 1 : Filmpje op CV
Ruim 90% van de cv’s heeft tegenwoordig een foto. Een foto maakt het CV persoonlijker, waarbij het overigens geen verschil maakt of iemand 'knap' is of niet. Steeds vaker verschijnt een kort filmpje (enkele seconden) naast of in plaats van de foto. Bewegende beelden en geluiden zeggen meer dan drie A4-tjes vol woorden. 

Sollicitatie Trend 2 : CV per vacature
Het cv wordt steeds meer echt toegesneden op de functie. Kandidaten benoemen alleen opleiding en ervaring die relevant zijn voor de vacature waar ze op solliciteren. Zaken die er niet toedoen, of langer geleden zijn, worden achterwege gelaten.

Sollicitatie Trend 3 : Resultaten i.p.v. titels
Het gaat om bereikte resultaten en minder om de functietitel: 'De omzet van mijn 5 accounts is , door mijn inspanningen, gestegen van 1 naar 1.5 mln euro in 2 jaar tijd.' 

Sollicitatie Trend 4 : Persoonlijk profiel
Een persoonlijk profiel wordt steeds vaker onderdeel van het CV. Werkgevers willen weten wie de persoon achter het CV is. Met een foto (en/of filmpje) en een kort persoonlijk profiel wordt dat duidelijk.

Sollicitatie Trend 5 : Social Media ondersteunen de sollicitatie
Social Media moet consistent zijn met het CV en persoonlijk profiel. Op LinkedIn is de totale loopbaan weergegeven (ook de minder relevante zaken die niet in het CV opgenomen zijn). Het LinkedIn-profiel is tevens een mooie gelegenheid om artikelen en presentaties te laten zien. Door het delen van artikelen en/of deelnemen aan discussies laat de sollicitant zien dat hij goed ingevoerd is in een bepaald onderwerp. De andere Social Media kanalen (Facebook, Instagram, etc.) moeten het persoonlijk profiel bevestigen. Daar moet niet een heel ander beeld ontstaan dan uit het persoonlijke profiel op het CV.

Sollicitatie Trend 6 : Video sollicitaties
Meer efficiënte video-sollicitaties. Sollicitatiegesprekken zijn tijdrovend. Een gesprek duurt al gauw een uur, terwijl de eerste indruk de eerste vijf minuten is gemaakt. Daardoor is de videosollicitatie -met name- voor de eerste kennismaking- in zwang. Dit maakt het sollicitatieproces efficiënter.

Sollicitatie Trend 7 : Online tools W&S
Inzetten van online-tools. Online-tools zoals gaming en online assessments worden steeds meer ingezet om snel een beeld te krijgen van de sollicitant en om een eerste indruk te krijgen van de skills.

Sollicitatie Trend 8: Big Data
Gebruik van Big Data. Bedrijven maken steeds meer gebruik van Big Data. Ook bij het werven van personeel. Ze zullen kijken welke kandidaten succesvol zijn en op basis van Big Data op zoek gaan naar soortgelijke kandidaten. Voorwaarde is dat gegevens van werkzoekenden actueel zijn in belangrijke databronnen als LinkedIn en vacaturesites.

Bron: People Business. Dit betreft een eigen interpretatie van de gegevens van People Business

 

Reageer