Maak het verschil als werkgever!

Michel den Daas 1-3-2016 9:47
Categorie:: Algemeen

Ondanks de nog (te) hoge werkloosheid begint de arbeidsmarkt al weer krap te worden. Daar waar het 2, 3 jaar geleden bijna alleen de gespecialiseerde ICT’ers betrof, is nu langzaamaan de rest van de arbeidsmarkt aan de beurt.

Strijd om talent
‘The war on Talent’ is een bekende, moderne kreet die aangeeft dat hoog opgeleide professionals schaars worden en dat werkgevers moeten vechten om dit talent binnen te halen én te houden.
Deze strijd geldt niet alleen meer voor hoogopgeleide ‘high potentials’, maar ook voor anderen op MBO+, HBO en WO niveau. Bij Pienk merken wij al langer dat ook commerciële en financiële kandidaten slechts kort op de arbeidsmarkt zijn. We zien nu tevens dat HR professionals en Management Assistenten steeds gewilder zijn en sneller een baan vinden. Dit is een groep waarvoor het 2 jaar geleden nog erg moeilijk was om snel weer een nieuwe uitdaging te vinden.
blog_image:pienk_145812062856e927b4b6b96.jpg:end_blog_image
Hoe haal je ze binnen en hóu je ze binnen?
Medewerkers vinden een aantal zaken belangrijk: de organisatie, de inhoud van het werk, de collega’s, ontwikkelingsmogelijkheden, privé-werk balans, flexibiliteit en natuurlijk overige arbeidsvoorwaarden.

De volgorde van de zaken is willekeurig gekozen, voor de een is het een belangrijker, voor de ander weer andere zaken. Als werkgever is het belangrijk om te achterhalen wat de medewerker die jij zoekt belangrijk vindt. Vervolgens dien je je imago en inhoudelijke aanbod daarop af te stemmen.

Employer Branding
Het wordt steeds belangrijker om je als werkgever op de juiste wijze te profileren. Het imago van de organisatie moet positief zijn. Mensen moeten bij je wíllen werken! Om dat te bereiken is een samenwerking tussen HR en marketing essentieel.

Ambassadeurs
Zorg als werkgever ook voor ambassadeurs: mensen die jouw bedrijf promoten. Het gemakkelijkst is om dat via de huidige werknemers te doen. Het mooist is als de medewerkers op feesten en partijen hun organisatie aanbevelen, met trots en passie vertellen over hun werk. Dat blijkt ook de meest effectieve methode om aan nieuwe werknemers te komen én dit levert aantoonbaar betere nieuwe werknemers op.

Employee Value Proposition
Welke propositie moet je doen om nieuwe medewerkers binnenboord te halen en huidige werknemers te behouden? Dit kun je doen door een op maat gemaakte propositie te doen. De één wil graag flexibele werktijden, de ander vindt opleidings- en carrièremogelijkheden het belangrijkst en weer een ander wil gewoon veel salaris en een mooie auto. Zorg daarbij wel voor een corporate identity.

Belangrijk is om, ook op de propositie onderscheidend te zijn, ánders dan andere werkgevers én aantrekkelijk voor die werknemers die je graag wilt behouden of binnen wilt halen.

Dus, beste werkgevers, de ‘war on talent is on’, dus doe je best om mensen die het verschil kunnen maken binnen te halen en te hóuden. Dat doe je door zelf, als werkgever het verschil te maken!

Reageer