Hoe gaat u om met de generatie ‘Blasé’?

Michel den Daas 1-6-2015 14:20
Categorie:: Algemeen
Leo Beenhakker introduceerde ooit de term ‘patatgeneratie’, een benaming voor jongeren die begin jaren ‘70 geboren zijn en die vrij ambitieloos en verwend waren. Een generatie die het allemaal maar aan kwam waaien.

Nieuw generatie
De generatie die nu de arbeidsmarkt betreedt is van een andere orde: deze is juist ambitieus en gedreven. Echter, minimaal net zo verwend. Overigens wil ik direct aan alle uitzonderingen hierop mijn welgemeende excuses aanbieden.

Hoge verwachtingen en veel zelfvertrouwen
Deze generatie ‘Blasé’ is ambitieus, gedreven, zeer zelfverzekerd en heeft torenhoge verwachtingen. De lat ligt hoog, ze willen niet veel, nee ze willen álles, en niet snel, nee nú.

Alles binnen bereik
In deze wereld waar je digitaal direct de hele wereld kunt bereiken en fysiek in een etmaal aan de andere kant van de wereld kunt komen, lijkt ook alles binnen bereik. Mede door de digitalisering is de maatschappij ook individualistischer geworden en draait het om persoonlijke verrijking, zelfverheerlijking en materialisme. We leven in een consumptiemaatschappij en het doel is zo veel mogelijk te consumeren (kennis, goederen, geld, roem, vrienden, likes).

Prinsen en prinsesjes
Ouders hebben forse invloed op hun kinderen. De ouders van deze generatie hadden als doel om hun kinderen voor alles te beschermen, om ze ‘speciaal’ te laten voelen, om ze niet te straffen, maar slechts te belonen. Deze kinderen kennen geen tegenslagen en teleurstellingen, alles mocht van pappa en mamma.

Carrière
Deze generatie ‘Blasé’ wil graag direct een fors salaris, veel verantwoordelijkheid en erkenning. Ze hebben geen boodschap aan de oudere generatie met meer ervaring of aan bestaande structuren, ze denken het beter te weten en pikken het niet als ze feedback krijgen en weigeren aanwijzingen op te volgen. Daarnaast zijn ze snel uitgekeken op hun baan en willen ze iets anders, of méér.

Wat te doen als werkgever?
Een werkgever die te maken krijgt met deze generatie kan daarmee zeer talentvolle, ambitieuze mensen binnenhalen die de organisatie verder kunnen helpen. Deze medewerkers dienen wel op een goede wijze begeleid te worden en de verwachtingen die de ‘Blasé’ medewerkers hebben moeten goed gemanaged worden.

Ertegenin gaan en hun mentaliteit willen veranderen heeft weinig zin, je kunt er beter op anticiperen.

De generatie ‘Blasé’ biedt vele uitdagingen, maar ook perspectief!

Reageer